Preskoči na glavni sadržaj

Road to Manderley

Oduvijek volim priče o duhovima - volim šetnje po grobljima, veliki sam fan Melinde Gordon i oduvijek sam maštala da plešem Walk like man s prijateljem duhom (a on se, poput Caspera, pretvori u Devona Sawu (moj preteen crush). Kao djevojčica sam išla na ferije baki na selo i uvijek mi se činilo, dok sam bila prekrivena bakinom debelom pernatom perinom, da u spavaćoj sobi, osim mene žive, netko diše, netko nevidljiv. Baka me tješila da nam više zla mogu napraviti živi, nego mrtvi (true that). U videoteci sam voljela posuđivati filmove o paranormalnom, a i omiljene mi epizode Dosjei X bile su posvećene baš duhovima. Ghost štorije bile su mi uvijek guilty pleasure - i nema veze što smo se sestrična i ja panici grlile na kauču gledajući Progonjene, i nema veze što sam se bojala s prijateljicom vratiti kući iz kina nakon gledanja Šestog čula - ti su filmovi bili must.

Nije da užitak pronalazim u strahu (OK, možda samo malo), nego me intrigiraju priče from beyond - volim učiti iz prošlosti, volim tu nit života koja se nikada ne prekida, koja se pronalazi u onima koji ostaju, volim uvijek iznova spoznati da ne znamo sve.

Ipak, nije mi jasno zašto sam Rebbecu slavne Britanske Daphne de Murier u svojoj glavi vezala uz schrunchi gumice i šik modu osamdesetih (mora da je postojala neka TV movie ekranizacija ovog klasika iz te ere?) i zašto nisam nikada pogledala Hitchcockov Oscarom nagrađeni film (bitno da sam Vrtoglavicu gledala tridesetak puta - što da vam kažem, ja sam James Stewart girl all the way). Ovaj je klasik objavljen 1938. godine, a ove je godine doživio novo hrvatsko izdanje. Stanje uma koje me zadesilo posljednjih mjesec dana ponukalo me da ga potražim u knjižnici. Potražim i uživam u svakoj rečenici.



Volim tu suptilnu patetiku, volim te mirise i zvukove koje uspiju dočarati samo vješti književnici. "Sinoć sam sanjala da sam opet išla u Manderley," započela je pripovjedačica, a ja sam bila prikovana. Naivna i mlada djevojka s odmakom se prisjećala ljeta kad je, družbujući s čangrizavom gospođom Van Hopper, u Monte Carlu upoznala šarmantnog udovca Maxima de Wintera, vlasnika mondenog imanja Manderley. Nakon kratkog druženja, postala mu je suprugom i s njim se vratila na Manderley, te otkrila da njime još uvijek vlada njegova prva supruga - pokojna Rebecca (I repeat - pokojna).




Rebeccina posveta Maximu u knjizi poezije, njen rupčić s mirisom bijelih azeleja u džepu kabanice koja nije nošena godinu dana, luda domaćica gospođa Danvers (navodi hommage autoričinoj nikad javno priznatoj privlačnosti prema ženama) koja štuje pokojnu gazdaricu poput božanstva, napuštena kućica za čamce na plaži krcata Rebeccinim stvarima, suprug koji pokojnu suprugu, koja je umrla pod nerazjašnjenim okolnostima (a kako drugačije!), nikada ne spominje, dijelovi vile koje nova gospođa De Winter nikad nije vidjela, psi koji čekaju svoju dosadašnju vlasnicu - sve su to spooky momenti ovog izuzetno pitkog gotičkog romana koji čitatelju ne daju mira, koji mu ne daju da odloži knjigu. Cliffhanger na kraju svakog poglavlja je, čini se, specijalnost ove čudne autorice poznate po zlokobnim pričama (Hitchcockove Ptice isto su njena ideja), a stilom prikazivanja duhova ona nimalo ne odudara od Henryja Jamesa i njegovog Okretaja zavrtnja. Iako su damu Daphne du Murier uvijek svrstavali u romantike, istaknula bih da je riječ o pionirki suspense psiholoških trilera kakvi danas uživaju veliku popularnost, nemojte ju podcjenjivati! Očekujte puno od Daphne, očekujte puno od Rebecce - čitajte ih ili gledajte (ovaj mjesec na Netflixu se prikazuje brand new ekranizacija s odličnom Lilly James u glavnoj ulozi), uvijek na umu imajući onu staru bakinu - "Više zla mogu nam učiniti živi, nego mrtvi."



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...