Preskoči na glavni sadržaj

Literarna zimnica gospodina Nabokova

O piscima san gajila dvije predrasude - bila sam uvjerena da vjerujemo piscima koji znaju vjerno prenijeti svoj život na papir, dok su drugi dobri jer imaju bujnu maštu i ne moraju krasti ideje iz svog života da bi stvarali. No, sudjelovanjem na radionici pisanja "Pusti priču" i čitanjem autobiografije "Govori, sjećanje!" okanila sam se takvih vjerovanja i shvatila da vješti književnici uzimaju najbolje iz oba svijeta, i iz realnosti i iz fikcije.

Nisam nikad čitala nijednu knjigu Vladimira Nabokova, ali o njemu znam ponešto. Znam da je ruski aristokrat, da je prezirao Dostojevskog, a da je volio pisati o pedofiliji i da je volio leptire. Njegovu sam autobiografiju poželjela čitati jer ju i kritičari i čitatelji hvale zbog rafiniranog stila kojim je napisana  (New York Times ju je nazvao i "najljepše napisanom autobiografijom"). U vrijeme kad je objavljena, 1951., Nabokov je ovu autobiografiju okarakterizirao kao hibrid romana i memoara, kao nešto novo i neviđeno. Danas to više ne bismo mogli smatrati naročito inovativnim - ovakve kombinacije su mainstream.


U ovoj knjizi Nabokov ne otkriva tajne i rituale koji pridonose njegovom stvaranju - on sam čitatelje, koje takvo što interesira, upućuje na čitanje biografije. Ova je knjiga, kako i naslov govori, smočnica piščevih sjećanja. Gotovo ih mogu vidjeti konzervirane u staklenkama, čekaju da ih Vlado, po potrebi, uzme u ruku, i konzumira.

"Istražujući svoje djetinjstvo (što je najbliže moguće istraživanju vlastite vječnosti) vidim buđenje svijesti kao niz odijeljenih bljeskova, s razmacima unutar njih koji se postupno smanjuju sve dok se ne oblikuju blistavi blokovi percepcije, pružajući sklisko uporište uspomenama."

Na početku Nabokov nudi fotografiju kuće u kojoj se rodio i odrastao, a koju se kasnije uselilo dansko veleposlanstvo, a nakon toga arhitektonski fakultet - jasno vam je u kakvom tipu kućanstva je ovaj pisac odrastao. Njegov osjećaj za prostor je besprijekoran, on poseže za svim osjetilima da bi približio čitatelju svoja najranija sjećanja. Svoj smisao za baratanje memorijom on objašnjava sinestezijom - sposobnošću za buđenje osjeta nakon što je samo jedan osjet doista stimuliran. On glasove osjeća, vidi kao određenu formu, n mu je zobenkašasti, k je boje borovnica, a od otvaranja kapaka pri buđenju on umije napravi spektakl - što čini iskustvo čitanja uzbudljivim.

Osim o prostorima u kojima je odrastao, Nabokov govori i o ljudima koji su ga odgajali - njegova majka je graciozuna sankt-peterburška dama u kočiji, preci su mu svi od reda uvažene ličnosti o kojima su se pisale biografije, otac mu je bio pravnik i buntovnik koji se odmetnuo u liberale i nakon Revolucije izgubio glavu zbog ideala. Piše i o batleru, vrtlarima, kuharima, učiteljima. Piše o guvernantama, a ponajviše o Mademoiselle, švicarsko-francuskoj guvernanti o kojoj je napisao i zaseban roman, "Mademoiselle O.". Zanimljiv mu je i Lenski, učitelj kojem posvećuje čitavo poglavlje. Svi oni oživljeni su na papiru, što čini ovu knjigu čarobnim non-fiction primjerkom kojeg svaki čovjek iole sposoban za pisanje poželi kopirati. Ono što mi svakodnevno pokušavamo fotografirajući svoj svijet - ovjekovječiti trenutak - Nabokov s lakoćom čini riječima.

"Opet vidim svoju učionicu u Viri, plave ruže na zidnim tapetama, otvoren prozor. Njegov odraz ispunja ovalno zrcalo iznad kožnog kauča na kojem sjedi moj ujak i naslađuje se jednom napola poderanom knjigom. Moja sjećanja prožimlje osjećaj sigurnosti, blagostanja, ljetne topline. Prema toj robusnoj stvarnosti sadašnjost je tek opsjena. Zrcalo je prepuno sjaja; jedan bumbar uletio je u sobu i udara o strop. Sve je kao što treba biti, ništa se nikad neće promijeniti, nitko nikada neće umrijeti."


Njegov izbor riječi je doista zanimljiv (ne smijemo zaboraviti da razgovaramo s aristokracijom) - posegnula sam za rječnikom stranih riječi puno puta probijajući se kroz piščeve rečenice. Možda ne znam što znači retinalna, hipnagogična ili somnambulni, ali imam potpuno povjerenje u pisca specijaliziranog za harmonične isječke sjećanja - nostalgija mi je srednje ime. Nabokov je pjesnički sklon grozničavim metaforama - on ima povjerenje u svoju podsvijest kao malo koji pisac (jednom je čak napisao knjigu svojih snova, "Insomniac Dreams: Experiments with Time").

"Priznajem da mi vrijeme ništa ne znači. Volim složiti svoj leteći sag nakon upotrebe tako da jedan dio uzorka prekrijem drugim. Neka se posjetitelji spotiču. A najveći užitak bezvremenosti u nekom nasumce odabranom krajoliku nalazim kad stojim među rijetkim leptirima i biljkama kojima se oni hrane. To je blaženstvo, a iznad blaženstva je nešto drugo, nešto što je teško objasniti. Nešto poput nenadanog vakuuma u koji kao bujica naglo uvire sve što volim. Osjećaj jedinstva sa suncem i kamenom. Uzbuđena zahvalnost neodređenom nekom - dobronamjernom kontrapunktu ljudske sudbine, ili nježnim dusima koji ugađaju sretnom smrtniku."

Iako je bio kritički nastrojen prema brojnim autorima, Prousta je cijenio, sviđala mu se ideja da se roman rađa iz mrvljenja keksa na jeziku (a ja volim od čitanja knjige stvoriti doživljaj oplemenjen kojekakvim rekvizitima). Čitajući "Govori, sjećanje!", poželjela sam grickati medovik, ležati u travi i gledati leptire (Nabokov je bio cijenjeni samouki lepidopterolog), slušati Čajkovskog, pa onda i Sandija, pročitati "Lolitu", za koju tvrdi da je bila "bolan porod, naporno dijete", dopustiti mislima da vrludaju, poneku i zapisati... počastiti sva svoja osjetila.


"Nakon što sam likovima u svojim romanima darovao neki dragocjeni primjerak iz svoje prošlosti, često mi se događalo da zapazim kako taj predmet polako blijedi u umjetnom svijetu u koji sam ga tako nenadano postavio. Premda i dalje traje u mom duhu, njegova osobna toplina, njegova retrospektivna privlačnost nestaje te se nakon nekog vremena tješnje identificira s mojim romanom nego s mojim nekadašnjim ja, gdje je nekoć izgledao tako siguran od upletanja umjetnika. Kuće su se rušile u mom sjećanju jednako nečujno kao što su se rušile u starim nijemim filmovima, i portret moje stare francuske guvernante koji sam posudio jednom dječaku u nekoj od svojih knjiga, naglo se gubi nakon što je uhvaćen u opisu djetinjstva koje nema baš nikakve veze s mojim. Čovjek u meni buni se protiv romanopisca i ovo je očajnički pokušaj da spasim ono što je preostalo od jadne Mademoiselle."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Zoon politikon

Postani član book cluba - bit će ti super. Pročitat ćeš knjige koje nikad u životu ne bi poželjela čitati, odnosno - napatit ćeš se čitajući knjige koje nikad u životu nisi poželjela čitati.  Dosad sam bila uvjerena da postoji tek dvije vrste knjiga koje se čitaju u čitateljskom klubu - knjige koje ti prirastu k srcu i knjige od kojih dobiješ aritmiju. Ove potonje, međutim, počele su se granati - postoji grana knjiga koje su strahovito loše napisane i koje predstavljaju uzaludno trošenje vremena i postoji grana knjiga u kojima se ne pronalazim i koje ne odgovaraju mom raspoloženju ili/i karakteru, iako su korektno napisane ili spadaju u - pregrizi jezik! - klasike. "Fondacija" Isaaca Asimova jedna je od tih - jedan od klasika koje bi svatko trebao pročitati tijekom života, budući da je utjecao na pop kulturu kakvu poznajemo (i koju geekovi vole). Najprije valja reći da "Fondacija" nije roman, nego niz od pet (labavo) povezanih kratkih priča objavljenih 1941. u časop...

Mainstream.com

Uobičajeno je za mlade ljude da zavole glazbu određenog glazbenika, a tek onda pomahnitaju za njegovim popratnim sadržajem. Sredovječni ljudi, pak, prepoznaju sadržaj pa počnu slušati i glazbu kreatora sadržaja. Tako sam bar ja - naišavši na book club Due Lipe, svidjela mi se Dua (yes, to joj je pravo ime!), njezina prirodnost, elokventnost pa i književni ukus (jedan od omiljenih pisaca joj je George Saunders !), pa sam poslušala i njezine hitove (tek sad uočavam da se neprestano vrte na radiju ). Dakle, trenutno volim sve što vole mladi, iako uvečer lice mažem retinolom, a ujutro SPF-om. Travanjski izbor book cluba Due Lipe, inače znanog kao Service95 Book Club , debitantski je roman "Tuga je pernata stvar" britanskog pisca Maxa Portera, čiji naslov je inspiriran pjesmom Emily Dickinson, "" Hope" is the thing with feathers ." Svako malo netko o tom romanu priča kao o čudu svjetskom pa sam stekla dojam da je riječ o neobičnom uratku kojeg vrijedi pročitati...

Picture perfect

Kad pokušavam organizirati sljedeće putovanje svoje obitelji, ne gledam hotelske ponude - za najam mahnito tražim prozračne i lijepo uređene stanove koji nude neku drugu varijantu našeg života. Privlače me minimalistički uređeni stanovi (ako vidim inspirativne citate na zidovima čudne boje, kidam nalijevo) s puno svjetla, iako se ne mogu zamisliti u njima - naš stan pun je crteža, igračaka, knjiga, bojica, kojekakvih kutijica i dječjih diploma, pun je stvari. Stvari ponekad oživljavaju prostor, ali često ga i guše. Zato često poželim pobjeći od svih tih stvari, živjeti na nekom lijepom mjestu dva, tri dana, započeti ispočetka. Zato, kad knjiga započne rečenicom "Sunčeva se svjetlost kroz erker razlijeva prostorijom, u smaragdno boji šupljikave listove tropske monstere krupne poput oblaka i natapa široke pruge parketa boje meda" , ja se čvrsto privijem uz njezine listove i potpuno prepustim. Prve stranice romana "Savršenstva" talijanskog pisca Vincenza Latronica nude...

The '90s (3)

Godina je 1996. Moja sestra Buba i ja dijelimo i sobu i krevet na kat. Ja spavam na gornjem krevetu, a Buba na donjem - često pada s kreveta (pa je bolje da padne s manje visine). Buba više nije beba, ima pet godina pa mora spavati sa mnom - u kinderbetu u roditeljskoj spavaćoj sobi još spava najmlađa od nas, Nina. Nitko od nas još ne zna ni kako se zove ni gdje je šupalj, djeca smo. Ne znamo ni da je 1996. godina sjajnih filmova. U Hollywoodu izlaze "Space Jam", "Twister", "Jerry McGuire", "Vrisak" - kod nas će ti filmovi doći tek 1997. Ne znamo ni da je u rujnu 1996. Oprah pokrenula svoj slavni book club ni da je za prvu knjigu odabrala "Dublji dio oceana".   Roman počinje s odmakom - prošlo je deset godina nakon što je Beth Cappadora, inače fotografkinja, supruga i majka, saznala što se naposljetku zbilo njezinom trogodišnjem sinu Benu nakon što je nestao iz hotela u Chicagu. Na prvim stranicama ovog romana, Beth prebire po starim fo...

If you wanna be...

"Naša mama opsjednuta je piscima! Uvijek priča da je čiko-Duh-u-močvari išao u njezinu školu, tjera nas da se divimo stopedeset godina staroj kući Ivane Brlić Mažuranić i uvjerava nas da je bila na kavi s tetom koja je napisala "Selinu i mrakove", koju nam je čitala dok smo bili mali... Mislim da si ona umišlja da je jedan od njih, iako je u životu napisala samo jednu jedinu slikovnicu!" pričat će moja djeca za koju godinu, u najneprikladnijim situacijama, dakako. Ne mogu si pomoći - onako kako se vole biografije glazbenika ili povijesnih velikana, ja volim priče iz života pisaca. Tražim u njima taj zanos, te ideje i to intimno što im pomaže da iskroje priču u koju će vjerovati i oni sami, ali i njihovi čitatelji. Ove tri knjige spontano sam posudila u knjižnici i tek naknadno uvidjela svoju predvidljivu i ukalupljenu narav - sve tri knjige na neki način govore o romantičnom činu pisanja. Forsiranje romana-reke - Dubravka Ugrešić Roman Dubravke Ugrešić dobio je 1988...